Революционно проучване, проведено от д-р Кристина Чик, известен психолог в Станфордския университет, хвърли нова светлина върху потенциален лек за нарастващото безпокойство и проблеми със съня при децата.
Проучването разкрива, че обучението на деца в техники за фокусиране от типа на медитация, може да доведе до удивителни подобрения в качеството на съня им.
Според последните статистики разпространението на нарушенията на съня достига епидемични нива, като децата са особено податливи на последствията. Изследването на д-р Чик обаче представя иновативно и ефективно решение, което би могло значително да облекчи тази тревожна тенденция.
Колко сън губят децата на нощ?
„Децата, в зависимост от възрастта, но между началното училище и прогимназията, наистина трябва да спят от девет до 11 часа на нощ“, каза Чик. „Най-добрите данни, които имаме, показват, че повечето деца получават средно седем часа. Така че, ако помислите за това, средно поне два часа загуба нощ след нощ след нощ, това допринася за значителна загуба на възстановителните функции на съня.“
Изследванията непрекъснато разкриват жизненоважни функции, които се случват само по време на сън. От съществено значение за цялостното здраве, особено при децата.
Сънят е активен процес
„Мислим за съня като за пасивен процес, а всъщност той е много активен“, каза Чик. „И така, когато тялото ви заспи, мозъкът ви по много начини започва да работи. Част от тази работа е консолидирането на спомени, така че цялото прекрасно учене, което се случва по време на учебния ден, но също и социална и емоционална памет да залегнат дълбоко в паметта. Сънят също е много важен за растежа. Ако децата губят два часа или повече сън на нощ, това започва да се отразява като недостатък в растежа с течение на времето.“
„Така в краткосрочен план емоционалната регулация страда, концентрацията страда, паметта страда“, казва Чик.
„В дългосрочен план виждаме множество рискове за физическото и психическото здраве, които идват от продължителния недостатъчен сън.”
Кои са практиките, които помагат?
За да се справят с връзката между стреса и лошия сън, Чик и колегите й провеждат иновативно проучване. Целта им беше да дадат на децата практически техники за регулиране на нервната им система и подобряване на съня им.
В партньорство с местен училищен район те интегрираха учебната програма в редовните часове по физическо възпитание на децата, преподавайки вдъхновени от йога движения и дихателни упражнения два пъти седмично в продължение на две години. След това екипът измерва нощния сън на участниците с полисомнография и открива изключително положителни резултати.
„Открихме, че децата в контролната група намаляват съня си средно с един час на нощ“, каза Чик. „За разлика от това, децата, които са получили учебната програма, всъщност са увеличили съня си средно с над един час на нощ през двугодишния период на проучването. Така че не само да не губят сън, но и да получат повече сън през този период, беше наистина забележително. Като се научиха да регулират нервната си система, децата привеждаха телата си в състояние, което е по-благоприятно за заспиване, поддържане на сън и получаване на възстановителна почивка.”
Обществото има нужда да се реагира по нови начини
Чик се надява, че тези открития ще проправят пътя за широкото приемане на такива училищни програми. Тя също така призовава родителите да моделират и включат в ежедневието си техники за намаляване на стреса, като дихателни упражнения, медитация, йога и т.н.
„Така че, въпреки че мислим за йога, фокусиране на мисълта и медитация като за инструменти за възрастни, децата не само могат да ги използват, но могат да го правят ефективно и им харесва“, каза тя.
Освен това им помага и създава навици за справяне в стресови ситуации и не само. Навици, които остават за цял живот.
Обществото ни има нужда от адаптация и приемане на нови модели за справяне с дадени ситуации.
Източник: Gaia/ Natasha Gutshtein